Blog
Sociale Bewijskracht
Sjaak hummelSjaak HummelLead online marketeer
Online marketing / Strategie31 oktober 2014

Wat Huey Lewis ons kan leren over online marketing

Bij Friks houden we wel van een goed muziekje. Zo luisteren we naast Rommy en Anneke Douma ook graag naar Huey Lewis and the News. Vooral het nummer Hip to Be Square valt in de smaak, en niet alleen om het een hartstikke leuk liedje is. Het leert ons ook nog een mooie les die we kunnen toepassen bij online marketing.

Gedrag

Het nummer komt uit de jaren tachtig en gaat over mensen die veranderen van lifestyle, puur omdat deze lifestyle toevallig in de mode is. In het geval van Huey Lewis is dit de transformatie van hippie naar de square lifestyle van de yuppie. Huey Lewis zingt over iemand die er alles aan doet om net als alle andere yuppen te zijn: hij luistert net als alle anderen naar bands in business suits, traint net als alle anderen elke dag, en let op wat hij eet. Net als alle andere anderen.

Het gedrag uit het liedje is te verklaren aangezien de mens graag correct gedrag wil vertonen. Een manier om dit te doen is het volgen van anderen. Dit verschijnsel zorgt ervoor dat iemand zich in zijn oordeel kan laten leiden door mensen die tot dezelfde beslissing zijn gekomen. Als iedereen een yup is zal het wel goed zijn, dus dan word ik ook maar een yup: het is immers hip to be square.

Sociale bewijskracht en online marketing

Bij het integreren van klantenbeoordelingen kun je zo diep gaan als je wilt. Zo kun je met behulp van Facebook laten zien of er ook mensen zijn die de klant persoonlijk kent en een bepaald product leuk vinden. Het tonen van de voorkeur van een bekende zal zelfs overtuigender werken dan het laten zien van de voorkeur van een onbekende: de mening van een bekende weegt namelijk zwaarder dan de mening van een onbekende.

Meer informatie?

Uiteraard zijn er nog talloze andere manieren om in te spelen op het door Huey Lewis bezongen  kopieergedrag en de behoefte om bij een groep te horen. Bent u benieuwd welke kansen er op dit gebied voor uw website of webshop liggen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Of neem eerst een kijkje bij de mensen die u voor gingen.

Gratis quickscan
Friks is niet meer. Sinds kort zijn wij Junction creative + digital agency. Bekijk hier onze nieuwe website
×