Blog
Nieuwe regels voor webwinkels
Emma-WennekendonkEmma WennekendonkAccountmanager
Webshop25 juli 2013

Voldoet u al aan de nieuwe regels voor webwinkels?

Het Europarlement heeft nieuwe regels aangenomen ter bevordering van het kopen in webshops door consumenten. Met deze regels beogen ze om de algemene en leveringsvoorwaarden transparant te maken, zodat de drempel om uiteindelijk te bestellen lager is. Goed nieuws voor alle webshop-houders.

Deze nieuwe regels zullen uiterlijk december 2013 zijn opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Daarna hebben ondernemers nog een half jaar de tijd hebben om hun shop aan te passen aan de nieuwe regels. Halverwege 2014 moeten alle webwinkels zich houden aan de nieuwe wetgeving.

De nieuwe regels voor webshops op een rij:

1. Verduidelijken betalingsverplichting

Bij het bestellen in de webwinkel moet het voor de klanten duidelijk(er) zijn dat ze een betalingsverplichting aan gaan. Dit kan bijvoorbeeld door onder de bestelknop een zinnetje te plaatsen met: ”U gaat een betalingsverplichting aan”.

2. Veertien dagen bedenktijd

Elke klant heeft straks veertien dagen de tijd om te bepalen of ze een product retour willen sturen. Dit herroepingsrecht gaat in op het moment van ontvangen van het product. En als je als webwinkelier de klant niet informeert over dit herroepingsrecht, heeft de koper tot één jaar de tijd om een product te retourneren.

Echter vallen niet alle producten onder het herroepingsrecht, uitzonderingen zijn: op maat gemaakte producten, artikelen die bederven en media als tijdschriften, muziek, films en downloads.

3. Kosten voor retourzending voor rekening van de koper

Zijn er kosten voor het retour sturen van de gekochte producten? Dan komen deze voor rekening van de koper en niet voor de webwinkelier. De webwinkelier dient deze kosten wel duidelijk te vermelden op de website.

4. Geld binnen veertien dagen terugbetalen na retourzending

Het geld dat de koper voor een product betaald heeft, dient in het geval van een retourzending binnen veertien dagen weer op de rekening van de klant te staan. Dat is nu nog dertig dagen.

5. Levering binnen 30 dagen

Gekochte producten dienen binnen dertig dagen geleverd te worden, tenzij de koper expliciet toestemming geeft voor een langere levertijd. Bij de gevallen dat je de leveringstermijn overschrijdt, dan heeft de koper het recht om de bestelling te annuleren.

6. Informatie over garantie

Als webwinkelier dien je de klant, voor de overeenkomst, goed te informeren over de garantie.

7. Achteraf betalen optie

De optie om achteraf te kunnen betalen hoeft niet meer.

8. Verplichte uitleg over klachtenprocedure

Je bent verplicht om klanten goed te informeren over de klachtenprocedure die je hanteert.

Wat nu?

Webshops hebben vanaf nu ruim een jaar om zich aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Kunt u hierbij hulp of advies gebruiken. Dan neem dan gerust contact op met Friks.

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×