Blog
Producten verkopen via Bol.com
Profiel-AnnebelleAnnebelle de VosOnline Marketeer
Webshop24 februari 2014

Uw producten verkopen via Bol.com?

Bol.com heeft haar webwinkel opengesteld voor andere webwinkeliers. Door je producten ook aan te bieden via Bol.com heb je ineens  naast je eigen bezoekers, ook een bereik bij meer dan 3 miljoen Bol.com klanten.

Hoe werkt dit?

Via Bol.com mag je als webwinkelier nieuwe en 2de-hands producten aanbieden. Als vervolgens jouw product verkocht wordt via Bol.com regelen zij de betaling, de verzendlabels, en verdere online afhandeling. De webwinkelier hoeft alleen nog het product (voordelig) via DHL te versturen. Bol.com zorgt er vervolgens voor dat je het aankoopbedrag ontvangt minus de afgesproken commissie.

Wat zijn de voorwaarden?

Als zakelijke klant kan je een account aanmaken als zakelijke verkoper. Je kan vervolgens voor alle productsoorten nieuwe producten aanbieden, voor boeken, muziek, DVD’s en games is het ook zakelijk toegestaan om 2de hands producten te verkopen. Per productcategorie is er een commissie van toepassing. Dit is opgebouwd uit deels een vast bedrag per aankoop en een percentage over de verkoop.

Vaste commissie
in euro’s
Percentage 
(over totaalprijs incl. btw)
Boeken 0,99 15%
Muziek/film 0,99 15%
Games 2,99 15%
Speelgoed 0,99 15%
Baby 0,99 15%
Koken & Tafelen 0,99 15%
Elektronica 0,99 6%
Groot huishoudelijk 2,99 8%
Elektronica accessoires 2,99 8%
Computer 2,99 8%
Computer accessoires 2,99 8%
Mooi & Gezond 0,99 15%
Sport & Vrije tijd 0,99 15%
Dier 0,99 15%
Tuin & Klussen 0,99 15%
Wonen & Slapen 0,99 15%

Overzicht vaste en percentuele commissie per productgroep.

Bol.com biedt bezoekers graag een actueel aanbod qua producten. Als een product binnen 12 weken niet verkocht is via de Bol.com webshop, dan wordt het product uit de webshop gehaald.

Magento koppeling met Bol.com

De producten kunnen worden toevoegd aan de Bol.com webshop door een Excel-bestand of een CSV-bestand te uploaden. Daarnaast kan Friks ondersteunen bij het maken van een rechtstreekse koppeling van uw aanbod in Magento met de Bol.com webshop.

Gebruik in ieder geval de volgende kenmerken voor het productbestand (voor sommige specifieke categorieen zijn er meer velden vereist):

  • Reference – Een referentiecode voor eigen gebruik, bijvoorbeeld het artikelnummer, SKU of MPN.
  • EAN-code – Een code die voor ieder product uniek is (voor boeken is dit het ISBN-nummer).
  • Condition – In de meeste gevallen als zakelijke webwinkelier zal het gaan om nieuwe producten.
  • Stock – Het aantal stuks van een product dat op voorraad is.
  • Price – De verkoopprijs, deze prijs is inclusief BTW en de verzendkosten.
  • Offerdescription – Geeft toelichting op de status van bijvoorbeeld een 2e hands artikel.
  • Deliverycode – De levertijd van nieuwe producten.
  • For sale – Het zichtbaar maken van de artikelen in de webshop. De waarde ‘ja’ maakt een product zichtbaar.

De EAN-code van producten is het belangrijkste kenmerk. De EAN-code is een 13-cijferige code die voor ieder product uniek is. Aan de hand van de unieke EAN-code zoekt Bol.com de relevante productinformatie uit de eigen database erbij.

Is het een goede zet om mijn producten te gaan verkopen via Bol.com?

Wij zien in het buitenland al een grote verschuiving van verkoop via de eigen webshop, naar verkoop via verschillende marketplaces. Met name Amazon en eBay timmeren hiermee hard aan de weg in onze buurlanden. Nederland wordt nog grotendeels gekenmerkt door de verkoop via de eigen webshops, eventueel met hulp van affiliates (vergelijkingswebsites). Bol.com springt goed in op de internationale trend door de webshop open te stellen voor andere webwinkels. Je kan tenslotte zelf maar beter de grootste webshop en marketplace worden, in plaats van af te wachten op de opkomst van bijvoorbeeld Amazon in Nederland.

Als webwinkelier is het zeker aan te raden om Bol.com te gebruiken als extra verkoopkanaal, mits uw marges dit toelaten. De 15% die in veel gevallen als commissie wordt gebruikt is een forse aanslag op uw marge. Echter hoeven de bezoekers niet ‘gekocht’ te worden via AdWords, of via vergelijkingswebsites.

Cruciaal blijft echter dat in veel gevallen de eigen webshop, vindbaarheid (voorkom duplicate content), productaanbod en service altijd het belangrijkste onderdeel blijft in de online strategie. De retentie aankopen worden steeds meer van belang en het is belangrijk om vanuit uw eigen webshop de loyaliteit naar uw klanten goed op te bouwen. De (extra) omzet via Bol.com is een mooie extra, maar moet nooit leidend zijn voor een succesvolle online strategie.

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×