Blog
Transparante conversie weergave in AdWords
Sjaak hummelSjaak HummelLead online marketeer
Online marketing / Strategie18 september 2015

Transparant inzicht in je behaalde conversies binnen Google AdWords

Google AdWords voert medio oktober 2015 een belangrijke wijziging door binnen de definitie van de “conversies” kolom in het prestatie overzicht van Google AdWords. Zie je rond deze periode ineens een daling in de kolom “conversies”? Schrik dan niet! AdWords toont vanaf dan alleen nog maar conversies die onderdeel zijn van je online strategie en doelstelling die je zelf in moet stellen!

Op dit moment moment definieert AdWords alle type conversies gelijk, ongeacht het gaat om een online verkoop, een contactaanvraag of het downloaden van een brochure. Natuurlijk is het goed om te analyseren hoe veel contactaanvragen je vanuit AdWords genereert, maar wat als deze info niet relevant is voor jouw online strategie en je juist wilt weten hoe veel online bestellingen er gegenereerd zijn vanuit de AdWords campagne? Op dit moment is het niet meteen zichtbaar of een conversie nu een online bestelling of een contactaanvraag betreft. Het zijn dezelfde conversies en vormen dus ook samen het conversieratio. Je ziet in dit geval dus niet meteen wat het conversie ratio van je online bestellingen binnen Google AdWords is terwijl deze informatie wel degelijk van belang is.

Met deze nieuwe ontwikkeling is het mogelijk om enkel de conversies die van belang zijn voor de online marketing doelstelling van de campagne in de kolom “conversies” te tonen. Je krijgt dus enkel de voltooide conversies te zien die voor jouw online strategie van belang zijn. Binnen AdWords noemt men dit “geoptimaliseerde conversies”.

Hoe stel je geoptimaliseerde conversie doelen in?Hoe stel je "optimaliseren" in binnen een AdWords conversies?

Onder het tabje “hulpprogramma’s” binnen Google AdWords kun je de conversie doelen instellen. Bij het instellen van de conversie doelen kies je voor de optie “optimaliseren”. Hier wordt aangegeven of je het conversiedoel wilt tonen in de kolom “conversies” door te kiezen voor de optie “aan”. Bij conversie doelen die niet gerelateerd zijn aan de online marketing doelstelling en minder relevant zijn kun je kiezen voor de optie “uit”. Na het optimaliseren van de conversiedoelen worden enkel de behaalde doelen in de kolom “conversies” getoond. Zie afbeelding rechts voor de uit te voeren instellingen.

Waarom is dit belangrijk?

De weergegeven conversie zijn met deze ontwikkeling altijd relevant waardoor je meteen de prestaties van de conversie gerichte campagnes kunt analyseren en aansturen. Je ziet in één opslag wat het daadwerkelijke conversieratio en de kosten per conversie voor de geoptimaliseerde doelen zijn. De behaalde conversies zijn transparant en kunnen daarom direct getoetst worden aan je online marketing doelstellingen.

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×