Blog
Cindy-HoomansCindy HoomansOnline marketeer
Online marketing / Ontwerp15 maart 2016

Ranking factoren voor succesvolle content in Google

Ranking factoren content in Google

Wat maakt content succesvol(ler) in de zoekresultaten van Google? Met welke ranking factoren moet je in deze tijd rekening houden? In het kort komt het antwoord er op neer dat alles wat je doet met het oog op je doelgroep is. En Google zoekt daarbij naar die content die het beste bij de vraag / zoekopdracht aansluit. Want hoe beter de content, hoe hoger in Google (Bron: DutchCowboys.nl)

Onderstaand een vijftal ranking factoren om zichtbaar en vindbaar te zijn in Google. Let er wel op dat alles in samenhang met elkaar is.

Content in het algemeen

Over het algemeen gezien is een goed rankende content voorzien van veel (relevante) tekst, met daarin de zoekwoorden. Dit is wel afhankelijk van de zoekopdracht uiteraard. Ook is de pagina voorzien van een externe link met ook hierin weer de zoekterm(en). Doordat de pagina veel tekst bevat, heb je automatisch ook een betere html/code ratio. Zorg er alleen wel voor dat daar geen onnodig lange codes in staan. Dat maakt de site namelijk trager, wat de user experience, oftewel de gebruiksvriendelijkheid, niet ten goede komt.

Zoektermen niet per se meer in H1
De zoektermen moeten nog wel naar voren komen in de body van de tekst, maar hoeft niet per se in de H1 titel te staan. Waar het met name om gaat is de aansluiting met de zoekintentie en om daar de juiste invulling aan te geven op de landingspagina. Wanneer iemand zoekt op zoekmachine marketing, worden termen als SEO en SEA bijvoorbeeld ook veel gebruikt in de kop en body van de tekst.

Samengevat bezit goede content:

  • Veel (relevante) tekst van rond de 1500 woorden
  • Unieke content op elke pagina. Geen kopiëren en plakken
  • Veel tekst bevordert de html/code ratio
  • Maak de kop niet te lang
  • Zoekwoord hoeft niet per se in kop (H1) te staan. Wel in de tekst en de interne-, en externe links

Let wel dat alles in met elkaar samenhangt. Een pagina met veel tekst rankt niet per definitie hoger dan een pagina met minder woorden en een beter geoptimaliseerde tekst.

Gebruikerservaring

User experienceEen pagina moet vooral ook overzichtelijk en aantrekkelijk zijn voor de gebruiker. Wat daarbij het beste scoort is het aantal interactieve elementen. Denk aan een klikbaar kaartje, een video of een rekenhulp. Voeg ook wat lijstjes toe, als een samenvatting, een ‘how-to’ of bijvoorbeeld een top 5. Dit maakt de tekst overzichtelijker en trekt de aandacht van de lezer.

Interne links
Help de gebruiker ook op weg naar andere, gerelateerde, pagina’s binnen je website met behulp van interne links. Dit vormt samen met de interactieve elementen de belangrijkste ranking factoren als het gaat om de ‘user experience’. Maar ook hier geldt: het staat altijd in verhouding tot andere factoren.

En omdat beelden nog altijd meer zegt dan duizend woorden: plaats afbeeldingen en het liefst boven de vouw.

Factoren om te ranken met user experience samengevat:

  • Zorg voor veel interactieve elementen op de pagina. Laat de bezoeker bijvoorbeeld een paar zelfgekozen producten met elkaar vergelijken. Of voeg een rekenhulp toe als dat van toepassing kan zijn (bijvoorbeeld bij geldzaken of bij recepten)
  • Laat je bezoeker met interne links zien waar hij nog meer relevante informatie kan vinden in je website
  • Lijstjes. Bijvoorbeeld een ‘how to’ lijstje. Of toon enkele tips
  • Laat zien wat je wilt vertellen met foto’s en, nog beter, met video’s

Techniek

Technische factoren als domeinnaamDe H1 is feitelijk nog steeds de belangrijkste kop op de pagina. Het is immers ook de eerste zin die de bezoeker leest als hij op een pagina binnen je site landt. Maar het aanwezig zijn van een H1 heeft eigenlijk geen grote correlatie met hoog scoren in Google.

Ook het hebben van keywords in de domeinnaam geeft ook geen garantie op een hoge positie in Google. In Nederland zien we wel dat sites die goed scoren in Google vaak een zoekterm in de domeinnaam hebben staan. Dit is niet een causaal verband maar is een samenhang van meerdere factoren.

Let er ook op dat de URL niet te lang wordt; een lengte van rond de 51 karakters levert een positieve bijdrage aan de ranking.

Ranking factoren rondom techniek samengevat

  • Zoekterm in de domeinnaam geeft geen garantie op een goede ranking. Het is een correlatie
  • Zorg dat de URL niet te lang wordt

Social media

social mediaGoogle ziet ook naar het aantal keren dat je content gedeeld is via Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest. Hiervoor kun je gebruik maken van social share buttons op de pagina. Uiteraard is het ook aan te raden om zelf je interessante content via social media te delen en de interactie met je doelgroep aan te gaan. Dat waardeert niet alleen jouw doelgroep, maar zal ook zijn vruchten afwerpen in de organische zoekresultaten. Daarbij gaat het niet alleen om het aantal likes, maar meer om de reacties op je berichten op social media. Hoe meer interactie, hoe positiever de invloed op je score in Google.

Content via social media samengevat

  • Nodig je bezoekers uit om je content te delen met bijvoorbeeld social share buttons op de pagina
  • Deel zelf ook interessante content via je social media kanalen.
  • Ga de interactie aan met je doelgroep. Niet alleen het aantal likes, maar met name de reacties op je berichten op social media zijn van waarde. Hoe meer interactie, hoe positiever de invloed op je score in Google

Kortom: let op het gehele plaatje

Tot dusver hebben we het gehad over het uiterlijk van je content. Maar net zoals bij mensen is ook de inhoud belangrijk. Wil je namelijk de content zo optimaal mogelijk laten aansluiten op de zoekopdracht van je (potentiële) klanten? Verdiep je dan in wat je doelgroep wil zien op die pagina. Focus niet al te veel op de zoekwoorden en of die wel op genoeg plekken staan. Dan ben je meer bezig met Google dan met je gebruiker.

Zelf aan de slag met content optimalisatie?

Zie je kansen voor de content op jouw website? Download de handige checklist (een samenvatting van al het bovenstaande) en je kunt zelf aan de slag. Lees ook het blogartikel over content marketing.

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×