Blog
Logo optimalisatie
Robert GiezenLead Ontwerper
Ontwerp10 oktober 2014

Optimaliseer uw logo voor een betere vindbaarheid

Het lijkt een open deur, maar de homepage is één van de belangrijkste pagina’s op uw website. Dat dit ook daadwerkelijk zo is zien we dagelijks terug in de bezoekersgegevens die we elke dag voor onze klanten analyseren. De homepage staat steevast bovenaan de lijst met meest bezochte pagina’s. Daarbij komt ook nog eens het feit dat de homepage vaak de eerste pagina is die de bezoeker te zien krijgt. Naast het geven van de eerste indruk, is de homepage ook belangrijk voor de vindbaarheid op Google. Omdat wij niet vies zijn van het optimaliseren van websites, behandelen we in dit artikel een object op de homepage dat op het gebied van SEO nog wel eens wordt vergeten: het logo.

Een goede ALT-tekst

Een simpele maar belangrijke manier om uw logo te optimaliseren, is het toevoegen van een ALT-tekst aan de afbeelding van het logo. Kort gezegd wordt dit attribuut gebruikt om de inhoud van de afbeelding te omschrijven. Dit is om een aantal reden belangrijk:

  • De ALT-tekst biedt Google informatie over het onderwerp van de afbeelding
  • De ALT-tekst verbetert de usability en accessibility van de website

Nu is de de inhoud van de afbeelding vrij duidelijk: het is een logo. Maar kies liever niet voor de ALT-tekst logo; deze tekst omschrijft wel de afbeelding, maar is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. Het toevoegen van de bedrijfsnaam is bijvoorbeeld al een betere keuze voor een betere vindbaarheid. Wanneer u een hogere ranking wilt op zoekwoorden met betrekking tot uw bedrijfstak, product of locatie, kunt u ook deze elementen toevoegen aan de ALT-tekst. Pas echter wel op met het toevoegen van te veel elementen. Dit wordt keyword stuffing genoemd en wordt door Google als spam gezien en bestraft.

Maak gebruik van Schema.org opmaak

Google heeft een schema.org opmaak ontworpen voor het organiseren van logo’s waardoor het makkelijker wordt om uw site in de zoekresultaten te koppelen met een door u gekozen beeldmerk. Door gebruik te maken van deze Organization markup vertelt u Google namelijk de locatie van het logo, waardoor de kans groter wordt dat dit logo bij de zoekresultaten wordt weergegeven. Wanneer het logo daadwerkelijk wordt getoond bent u beter zichtbaar in de zoekresultaten, wat weer zal leiden tot een hogere CTR (klikfrequentie). Op den duur zorgt dit voor een betere ranking.

Wanneer u een Google+ profiel hebt ingesteld waar uw logo ook wordt weergegeven, dan zal het gebruik van de Schema.org opmaak waarschijnlijk zwaarder wegen. Het is echter altijd een goed idee om consistent te zijn in het gebruik van uw logo; gebruik dus altijd dezelfde variant van uw logo.

Bovenstaande twee SEO-technieken lijken wellicht niet bijzonder spectaculair, maar wanneer er goed gebruik van wordt gemaakt kan het uw website aan een hogere ranking helpen; zeker wanneer u nog niet bovenaan in Google staat. Wanneer u benieuwd bent naar de mogelijkheden die een geoptimaliseerd logo voor uw website kan bieden, schroom dan vooral niet om ons even vrijblijvend te bellen. Uiteraard kunt u ons ook een mailtje sturen.

 

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×