Blog
Mobile first & site speed: ben jij klaar voor de Google-update?
Profiel-AnnebelleAnnebelle de VosOnline Marketeer
Online marketing25 juni 2018

Mobile first & site speed: ben jij klaar voor de Google-update?

Wil je dat jouw website goed gevonden wordt? Dan moet je ervoor zorgen dat je zo hoog mogelijk staat in de zoekresultaten van Google. Tot zover niks nieuws. Op 1 juli 2018 komt er echter een Google-update die flinke impact kan hebben op jouw positie. Mits je er goed op voorbereid bent natuurlijk. Daar gaan wij jou bij helpen. In dit artikel lees je wat de update precies inhoudt en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw pagina’s bovenin de zoekresultaten blijven.

Google-update in 2015: Mobilegeddon

Laten we beginnen bij het begin: 21 april 2015. Toen kwam Google al met een update met betrekking tot mobiel verkeer op websites. Het algoritme van Google werd zo aangepast dat websites die mobile-friendly waren hoger in de mobiele zoekresultaten terecht kwamen dan websites die niet geschikt waren voor mobiel verkeer. De impact was zo groot dat de update destijds de naam Mobilegeddon kreeg.

Mobile-friendly: wat is het?

Sinds die update is het belangrijker dat jouw website werkt op mobiel, dan dat je een desktop-variant hebt. Mobile first denken is dus het devies. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de afbeeldingen op jouw website volledig geoptimaliseerd zijn voor mobiel en niet het hele scherm innemen. Ook de grootte van de afbeelding is van belang, dit scheelt in de laadtijd van de website.

Op mobiele websites staat daarnaast vaak minder tekst dan op de desktop-variant – maar wel voldoende voor SEO uiteraard – en ontbreekt de sidebar.

Gebruiksvriendelijkheid

Het grootste deel van het internetverkeer komt tegenwoordig van mobiele gebruikers. Aangezien gebruiksvriendelijkheid altijd al een van de grootste peilers van Google geweest is, is dit dus geen verrassende update. Zodra jouw mobiele website geïndexeerd wordt in plaats van de desktop-variant, krijg je hiervan een melding in Google Search Console. Natuurlijk houden we dat bij Friks in de gaten voor al onze klanten. Je ziet vanaf dan wat de impact is op de positie in de zoekresultaten.

1 juli 2018

Goed, dat was in 2015. Inmiddels zijn we drie jaar verder en vond Google het tijd voor een nieuwe update op het gebied van mobiele websites. Daarom zijn ze sinds eind maart 2018 begonnen met het uitrollen van de Speed Update. Deze houdt in dat Google meer de focus legt op de laadtijd van jouw website op mobiel. Voorheen bepaalde Google op basis van de desktop-variant van jouw website de positie in de zoekresultaten, na 1 juli 2018 heeft de mobiele versie veel meer impact.

Het maakt niet uit wat voor technologie je op je website hebt gebruikt: de laadtijd telt. Heb jij een hele vette, gebruiksvriendelijke website met supermooie effecten, maar een laadtijd van 8 seconden? Dan zit de kans er dik in dat je het aflegt tegen een andere website met dezelfde gebruiksvriendelijkheid die er slechts 3 seconden over doet.

Google Test My site voorbeeld

Snelheid van je website meten

Heb je wel een mobiele website, dan ga je er natuurlijk vanuit dat jouw website snel genoeg laadt, maar is dit ook echt zo? Dat kun je gemakkelijk checken met behulp van de Google PageSpeed-test. Het is heel simpel: je voert de url in van de pagina die je wilt testen en Google doet de rest.

Hoe het naast de laadtijd met de mobile friendliness van jouw pagina’s zit, check je gemakkelijk met behulp van deze Mobile-First Index Prep Tool. Een hele mond vol, maar hij is wel handig. Een iets gebruiksvriendelijkere variant is overigens Google’s eigen Test My Site. Daar zie je slechts de basisresultaten, maar je ziet ook direct hoe je het doet ten opzichte van concurrenten.

Tips voor een snellere website

Blijkt uit de PageSpeed-test van Google dat jouw site eigenlijk te traag is? Geen zorgen, er zijn een aantal relatief makkelijke dingen die je kunt doen om jouw laadtijd te verlagen. Denk bijvoorbeeld aan het verkleinen van afbeeldingen met behulp van Optimizilla, Compressor.io of TinyPNG. Ook jouw Javascript en CCS-code kunnen verkleind worden, Google geeft daar zelf al tips voor wanneer je de PageSpeed-test doet en er bij jou verbeteringen mogelijk zijn.

TinyPNG voorbeeld

Browser caching

Een andere factor die grote impact heeft op de laadtijd van jouw website is browser caching. Dit klinkt ingewikkeld en dat is het eerlijk gezegd ook wel een beetje. Het komt neer op het volgende: een cache is een soort tijdelijk geheugen. Jouw website slaat bepaalde gegevens van de bezoeker op in de cache, zodat deze bij een volgend bezoek sneller geladen worden.

Dit klinkt positief, maar dat is het alleen voor de bezoeker die terugkomt. Stel: jouw website heeft 3.000 unieke bezoekers per maand. Van al deze 3.000 worden gegevens gecached, maar slechts 1.200 komt nog een keer terug. Dat betekent dat de gegevens van 1.800 gebruikers onnodig bewaard wordt. Dat kost geheugen en heeft dus gevolgen voor de laadtijd van de pagina.

De Lighthouse tool

Het oplossen van browser caching is een ingewikkeld proces. Het is aan te raden hiervoor een developer in te schakelen. Om een technische check te doen op hoe gebruiksvriendelijk uw mobiele website is, gebruiken onze ontwikkelaars de Lighthouse tool van Google. Hierin zie je onder meer hoe de CSS-code, stylesheet en scripts presteren.

Google Lighthouse voorbeeld

Zichtbare content

Naast site speed heeft deze Google-update impact op de zogenaamde verborgen content: de content die wel zichtbaar is op desktop, maar verborgen wordt zodra je de pagina opent op je mobiel. Door de mobile first indexing van Google, wordt deze tekst niet meer gebruikt voor jouw ranking in de zoekresultaten.

Een oplossing hiervoor is het “verstoppen” van de tekst achter bijvoorbeeld tabjes of dropdowns. Voorheen was het zo dat Google deze verborgen tekst minder zwaar mee liet tellen voor de positie in de zoekresultaten, maar na deze update is dat voor de mobiele pagina’s verleden tijd. Let op: op desktop geldt dan nog steeds dat de tekst in bijvoorbeeld de tabjes niet meetellen voor de ranking.

Geen mobiele website

Maar wacht, wat als je überhaupt geen mobiele website hebt? Word je dan helemaal niet meer geïndexeerd? Nee, zo ver gaat het nu nog niet. Deze update is mobile first, niet mobile only. Dat betekent dat jouw desktop-website geïndexeerd zal worden als je geen mobiele variant hebt.

Overweeg je een mobiele website te nemen? Dan is een AMP misschien een goede optie. Wij kunnen je alles over AMP’s vertellen.

Hulp nodig?

Het is nogal wat, zo’n Google-update. Komt jouw website niet helemaal lekker uit de test? Of heb je gewoon geen idee waar je überhaupt moet beginnen? Geen zorgen, wij hebben al tientallen websites “update-klaar” gemaakt en kunnen dat dus ook voor jou doen. Neem snel contact met ons op en wij bespreken de mogelijkheden met je.

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×