Blog
Hoe werkt jouw site op mobiel?
Profiel-AnnebelleAnnebelle de VosOnline Marketeer
Online marketing1 november 2011

Mobiele bezoekers optimaal bedienen

Steeds meer internetverkeer loopt via mobiele apparaten. De smartphone bepaalt het straatbeeld en steeds meer mensen zijn in het bezit van een iPad of een Android tablet.

Met goede website, waarin rekening gehouden is met de mogelijkheden en beperkingen van alle bezoekers, is het niet noodzakelijk een speciale mobiele versie aan te bieden. Maar om bezoekers een ervaring te bieden die perfect aansluit bij hun wensen, kan het absoluut de moeite lonen om net dat stapje verder te gaan.

Omgaan met beperkingen

Verschillende apparaten hebben zo hun eigen beperkingen. In veel gevallen kan flash niet weergegeven worden. Wanneer eenflash-object belangrijke inhoud bevat, of om een andere reden belangrijk is voor de bezoeker, kan er een goede alternatieve inhoud getoond worden.

Ook niet alle lettertypes zijn beschikbaar, of worden even goed weergegeven via een mobiele browser. Vaak heeft het apparaat hier zelf wel een oplossing voor, maar om zelf grip te hebben op het eindresultaat, kan het maken van een mobiele versie een goede oplossing zijn.

Wat direct in het oog springt is het verschil in afmetingen. Een kleiner scherm maakt het moeilijker teksten te lezen. Naast het aanpassen van het lettertype kan ook de tekstgrootte aangepast worden om de leesbaarheid te vergroten.

Mogelijkheden voor mobiele websites

Een bezoeker die via een telefoon de website raadpleegt, heeft extra mogelijkheden – puur door de eigenschappen van het apparaat. Zo zijn er telefoons waar je mee kan bellen. Door het telefoonnummer een meer prominente plek op de mobiele website te geven, kunnen potentiële klanten gemakkelijk direct in contact treden. Ook adresgegevens en een Google Maps locatie kunnen uw bereikbaarheid vergroten.

User Interface

De meeste moderne mobiele apparaten maken gebruik van touch-screen. Bediening met de vingers dus en niet met de muis. Wanneer verschillende links dicht op elkaar staan is het gemakkelijk om met je vinger de verkeerde link aan te tikken. Extra ruimte tussen links en een groter klikoppervlak maken het heen stuk gemakkelijker navigeren. Dit geld natuurlijk ook voor ‘gewone’ bezoekers, maar voor mobiele bezoekers nog vele malen sterker.

Snelheid

Waar alle internetters een afkeer van hebben is wachten. Het is dus zaak dat een pagina snel is geladen. Een desktop heeft meer dan gemiddeld een breedband internetverbinding. Voor mobiele apparaten gaat dat lang niet altijd op. Men maakt onderweg gebruik van een gedeeld WiFi-netwerk of een 3G-verbinding. Dit is aanzienlijk trager, zeker als de verbinding niet optimaal is. Afbeeldingen kosten tijd om te laden. Om snelheid te winnen kan een aangepaste vormgeving gebruikt worden, waar minder afbeeldingen voor geladen hoeven te worden. En zelfs afbeeldingen in de content kunnen vervangen of zelfs weggelaten worden.

Mobile, een waardevolle investering?

Er zijn veel meer opties die de bezoekerservaring positief kunnen beïnvloeden. En voor lang niet elke website is het nodig een mobiele versie te realiseren. Het type website, het aantal mobiele bezoekers en uw doelgroep hebben allemaal invloed op de beslissing of – en in welke mate- deze investering waardevol is.

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×