Blog
Wat betekent de algoritme update bij Facebook voor jouw bedrijf of organisatie?
Cindy-HoomansCindy HoomansOnline marketeer
Online marketing3 oktober 2016

Instagram introduceert algortime, Facebook vernieuwt algoritme

Instagram introduceert algortime, Facebook vernieuwt algoritme
1700 potentiële statusberichten staan er voor de gemiddelde gebruiker van Facebook klaar bij het inloggen. Facebook moet dus wel een selectie maken van wat de gebruiker al dan niet krijgt te zien. En daar sleutelen ze bij dit sociale netwerk nog steeds aan. Zo gaan ze nu nog meer inspelen op wat relevant is voor de gebruiker.

Nu dochterbedrijf Instagram steeds meer groeit, is ook deze de tijdlijn anders gaan indelen. In plaats van dat nieuwe foto’s of video’s automatisch bovenaan in het overzicht komen, ziet de gebruiker straks de updates op basis van interesses en de personen die hij/zij volgt.

In dit artikel vertellen we je welke veranderingen Instagram en Facebook gaat doorvoeren en wat dit voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen. Deze veranderingen hebben niet alleen invloed op de advertenties, maar zeker ook voor de zelf geplaatste posts.

Algoritme Instagram gebaseerd op relevantie

Instagram tijdlijn niet lang chronologisch Facebook deed het al, de tijdlijn indelen op relevantie. Instagram wil precies dat zelfde doen. Had je als gebruiker eerst nog alle updates keurig op chronologische volgorde, nu komen de foto’s waar je waarschijnlijk het meeste interesse in hebt bovenaan. Ongeacht of die foto gisteravond is geplaatst en je vandaag pas Instagram opent. Ook de tijdszone maakt daarbij niet uit.

Instagram benadrukt dat je nog steeds alle updates krijgt te zien, alleen in een andere volgorde. Bij Facebook doen ze het wat dat betreft al een tijdje anders. Hier krijg je dus een selectie van alle content te zien.

Wat betekent het Instagram algoritme voor jouw bedrijf of organisatie?

Gebruikers krijgen relevante posts eerst te zien. En relevant zijn de bedrijven, merken, personen waarmee de gebruiker regelmatig op Instagram contact heeft. Dus door zelf die interactie ook aan te gaan met je volgers, wordt je gezien als relevant.

Ook zal er een grotere rol komen voor het adverteren op Instagram. Als updates niet meer chronologisch maar op relevantie aan de gebruiker worden getoond, zal een niet-actuele advertentie nu sneller opvallen bij de doelgroep.

Facebook let op leestijd buiten de newsfeed

Facebook past ook de tijdlijn aan. In het nieuwe algoritme gaat het sociale netwerk de updates nu anders beoordelen. Ze gaan meten hoe lang een gebruiker na het klikken bij het artikel blijft hangen, de zogeheten ‘time spent viewing’. Dat is voor Facebook een teken dat de post waarschijnlijk wel of niet interessant was. Klik je als gebruiker op een link in de timeline, maar keer je daarna al snel weer terug? Dan is het aannemelijk dat de landingspagina niet relevant of interessant genoeg was voor de gebruiker. Dat gaat overigens ook voor de kijkduur van video’s gelden.

Linkshares worden belangrijker

Bij relevantie hoort niet alleen de inhoud van een artikel, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van de statusupdate. Facebook gaat voortaan de linkshares voorrang geven in de plaatsing van de positie in de timeline van de gebruiker.

Een linkshare is een bericht met een titel, artikelbeschrijving en een afbeelding. Zowel de titel, de afbeelding, als de beschrijving zijn klikbaar en dus een groter veld om op te klikken. Vooral handig als je mobiel door je Facebook timeline scrolt. Met alleen een link in de tekst wordt het oppervlak wat klikbaar is een stuk kleiner en minder gebruiksvriendelijk. Hieronder een voorbeeld:

Linkshare op Facebook

Links: Linkshare door Coolblue. Het door rood gemarkeerde gedeelte is klikbaar.
Rechts: Sony heeft een link in de tekst met een afbeelding. Alleen de link in het rode vlak is klikbaar.

Minder vaak updates van dezelfde afzender in de timeline

Ook zal Facebook er voor gaan zorgen dat gebruikers minder vaak advertenties en berichten in hun timeline tegenkomen welke afkomstig zijn van dezelfde bron. En dat is goed nieuws voor als je op Facebook adverteert. Het voorkomt dat de gebruiker de hele dag steeds weer jouw advertentie te zien krijgt. Google lost dit al op met de ‘frequency cap’ voor Adwords. Facebook zet dus een mooie stap in die zelfde richting. Nu kun je in Facebook wel aangeven dat je je advertentie wilt richten op een zo groot mogelijk uniek bereik. Maar deze groep ziet dan vaak jouw advertentie maar één keer. En dat is voor het gemiddelde geheugen van de mens te weinig om het op te slaan.

Wat betekent de algoritme update bij Facebook voor jouw bedrijf of organisatie?

Eigenlijk geldt het net zoals bij het ranken in Google: het draait ook bij Facebook om de relevantie. Door de click-bait berichten de kop in te drukken, is er op de tijdlijn van je doelgroep meer ruimte voor ‘normale’ updates.

Publiceer je een bericht met een link, zorg dan dat de landingspagina interessant genoeg is zodat je publiek klikt en blijft lezen. En maak het bericht dan meteen helemaal klikbaar in plaats van alleen een link in de tekst te plaatsen. Daarmee scoor je weer op de schaal van de gebruiksvriendelijkheid. Bovendien zorgen deze linkshare berichten voor bijna twee keer zoveel doorkliks, blijkt uit onderzoek door Facebook.

Tips en adviezen over het inzetten van social media om je doelgroep te bereiken?

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×