Blog
HTTP versus HTTPS
Rienk SmidsEigenaar
Online marketing / Webshop / Website1 september 2014

HTTP versus HTTPS

Wat is het verschil tussen HTTP en HTTPS en wat is de invloed op SEO?

HTTPS, je ziet het steeds vaker terugkomen in je browser, maar waar staat deze term voor en wat is nou het verschil met HTTP?
Het verschil zit hem in de “S” wat staat voor “secure”; veilig.
De volledige term HTTPS betekent dan ook “Hyper Tekst Transfer Protocol Secure”.

HTTPS is net als HTTP een manier om gegevens te versturen via het Internet. Het verschil zit het hem echter in het versleutelen van gegevens die verstuurd worden. Iemand die de gegevensstroom
onderschept, kan bij HTTP zien wat er wordt verstuurd. Bij HTTPS kunnen deze gegevens niet worden gezien. Althans, de persoon ziet de versleutelde gegevens wel, maar kan deze niet ontcijferen waardoor deze gegevens dus niet in handen van een ander kunnen komen. Op deze manier worden de gegevens veilig overgedragen. HTTPS wordt voornamelijk gebruikt bij betalingstransacties met creditcard, bij internetbankieren, en bij uitwisseling en opslaan van privacy-gevoelige informatie zoals NAW gegevens. Alle bank- en verzekeringszaken zijn tegenwoordig allemaal online te regelen waarbij veiligheid en privacy prioriteit nummer 1 zijn.

HTTPS en de invloed op SEOHTTP vs HTTPS

Je zult je afvragen wat precies de link tussen HTTPS en SEO is. SEO is afhankelijk van Google en  Google is s’werelds grootste online platform dat de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid is; van zoekmachine tot online workflow in de Cloud. Voor Google is het dus van uiterst belang om een HTTPS verbinding te gebruiken aangezien Google gebruikers privacy gegevens communiceren die uiterst vertrouwelijk zijn. Google vindt online veiligheid belangrijk en dat wil Google stimuleren door beveiligde websites die voorzien zijn van HTTPS een ranking boost te geven!

Google beloont websites met HTTPS met een hogere ranking in de zoekresultaten

Onlangs kondigde Google aan dat het overstappen naar HTTPS – het toevoegen van een SSL-2048-bits sleutel certificaat– je website of shop beloont met hogere posities in de organische zoekresultaten. Tot op heden gaat dit nog om een klein ranking voordeel, HTTPS wordt in eerste instantie een klein signaal in het gehele algoritme. Maar pas op! Google geeft tevens aan dat de invloed van HTTPS op de ranking op korte termijn toe zal nemen omdat ze website eigenaren willen aansporen om massaal over te stappen van HTTP naar HTTPS. Op deze maner wil Google de veiligheid op internet verbeteren. Een HTTPS website zal dus in de toekomst een hogere ranking krijgen dan wanneer er HTTP wordt gebruikt.

Overstappen op HTTPS

Het overstappen naar HTTPS is een technische ingreep waarbij het belangrijk is om de juiste stappen te ondernemen waarbij de ranking van de website behouden blijft. Hierbij is het belangrijk dat Google juist communiceert met de verhuizing van HTTP naar HTTPS en dat er onder andere een volledig migratieplan wordt opgezet met daarin de HTTP naar HTTPS verwijzingen. Bij een nieuwe website is het slim om voor HTTPS te kiezen, gezien de stijgende invloed van HTTPS op de ranking in Google.

Het is ook mogelijk om bestaande websites over te zetten van HTTP op HTTPS. Deze overstap zal in de nabije toekomst voor een verbeterde ranking in Google zorgen.

Vragen over HTTPS? Neem vrijblijvend contact op met ons Team!

Wij drinken onze koffie voortaan uit een Shopware mok. Friks is namelijk Shopware Solution Partner! 🙌 Geen idee wie, wat, waar Shopware is? Wij vertellen je er graag meer over in onze blog! Link in bio☝🏻

Friks kerstontbijt 😄🎅🏻

Wij hebben de website van @pyrasied mogen restylen en het eindresultaat willen we graag met jullie delen. 😎Link in bio.☝🏻 #website #webshop #woocommerce

🙏🏻

De barbecue broeders tijdens ons teamuitje 👊🏼 #friksteamuitje #colleaguesandbestfriends #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×
Deze site maakt gebruik van cookies Meer info
×