Blog
Verhoog de CTR van Mobiele Advertenties
Profiel-AnnebelleAnnebelle de VosOnline Marketeer
Online marketing17 november 2014

Hoe verhoog je de CTR van Mobiele AdWords advertenties?

Smartphones zijn booming op het moment en nemen de functionaliteiten van de laptop en desktopcomputer over. Dit zien we terug in het gebruikersgedrag van website gebruikers. Men heeft de telefoon al snel in de aanslag wanneer er iets opgezocht moet worden. Internet weet immers alles! Al meer dan de helft van de website gebruikers heeft een mobiel apparaat, er is overal internet en het mobiele internet wordt steeds sneller.

Mobiele internetgebruikers mobiel versus desktop

Het doel van Google is om de bezoeker de meeste relevante content te tonen die overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker. Mobiele gebruikers vormen een aparte doelgroep die vaak op locatie of onderweg met de mobiele telefoon surfen naar informatie die op dat moment voor hen van toepassing is. Hier speelde Google al eerder op in met het tonen van content die relevant is voor mobiele gebruikers. Zo kunnen er aangepaste advertenties in Google AdWords aangemaakt worden die geschikt zijn voor mobiele telefoons en relevant zijn voor mobiele bezoekers. De verwachting is dat het mobiele verkeer de komende periode steeds harder zal groeien en in 2015 het desktop en laptop gebruikers zelfs voorbij gaat streven en daar speelt Google op in door met een aantal vernieuwde Google AdWords mogelijkheden.

Mobiele AdWords Advertenties

Mobiele bezoekers zijn doelgericht en zoeken informatie die voor hen op dat moment van toepassing is, op het kleine scherm van de mobiele telefoon met een internetverbinding die nog niet altijd en overal snel is. Het is dus belangrijk dat advertenties goed te lezen zijn op mobiele telefoons en dat bezoekers zo snel mogelijk door kunnen klikken naar hun doel.  Om in te spelen op deze doelgroep maakt AdWords het mogelijk om meteen een snel menu in de advertentie toe te voegen als extensie zodat de gebruiker meteen naar de juiste pagina van de website kan navigeren. Eerder was de oproep extensie een mooie ontwikkeling waarmee mobiele gebruikers vanuit de Adwords advertentie meteen contact op kan nemen met de adverteerder. In dit artikel worden de nieuwste mobiele AdWords ontwikkelingen behandeld.

Vanaf begin november geeft Google de mogelijkheid om de tweede beschrijvingsregel van mobiele advertenties te vervangen door advertentie extensies waar de links naar de doelpagina’s in genomen kunnen worden. Zo kun je voor mobiel de tweede beschrijvingsregel gebruiken om een actie of aanbieding naar voren te laten komen. Door middel van site-links in de advertentieregels hoeven mobiele gebruikers minder te navigeren door de website waardoor de kans op conversie toe zal nemen. Het doeltrechterpad wordt op deze manier verkort.

 

mobiele adwords advertenties
In bovenstaande afbeelding is te zien dat de tweede beschrijvingsregel is verwijderd en vervangen door twee advertentie-extensies. In dit geval hebben de sitelinks een prominentere plek gekregen, waardoor gebruikers met één klik direct naar de bestelpagina worden geleid. Daarnaast is de locatie-extensie toegevoegd, zodat de zoeker snel de fysieke locatie van de winkel kan vinden. Volgens Google zorgt dit voor meer relevante advertenties en dus meer waarde voor de zoekende mobiele gebruiker.De locatie extensie is uitgebreide Enhance advertising extensie waarbij de advertentie volgorde mede wordt bepaald door de afstand tussen gebruiker en locatie. Zo ziet Google de advertentie van het meest dichtstbijzijnde bedrijf op locatie als meest relevant waardoor deze een hogere waardering krijgt en mogelijk het hoogst scoort in de advertentie posities voor de desbetreffende gebruiker. Met deze mobiele extensie mogelijkheden wordt het adverteren voor mobiel aantrekkelijker voor zowel de gebruiker als de adverteerder.

Voordelen voor de adverteerder

Voor adverteerders wordt het nog belangrijker om advertenties te maken die specifiek gericht zijn op mobiele gebruikers. Hierbij is het belangrijk dat de eerste beschrijvingsregel centraal staat en los gelezen kan worden van de tweede beschrijvingsregel aangezien deze vervalt wanneer er extensies gebruikt worden. Daarbij is het natuurlijk van belang om de juiste extensies toe te voegen die de gebruiker helpen hun doel te bereiken. Heb je bijvoorbeeld een webshop zonder fysieke locatie? Overweeg dan een sitelink naar een aanbiedingspagina toe te voegen. Adverteer je voor een tankstation? Voeg dan vooral een locatie extensie toe met de fysieke locatie zodat bezoekers in de omgeving je weten te vinden. Stel dus advertentie extensies in op basis van jouw doelgroep. Zo is het aan te raden om per doel een aparte advertentiegroep te maken zodat hier gerichte extensies aan toegevoegd kunnen worden waardoor je CTR zal verbeteren, en dat zal leiden tot meer conversies.

Voordelen voor de consument

Voor de consument betekent de verandering dat advertenties die op het mobiele apparaat getoond worden relevanter zijn. Consumenten kunnen meteen doorklikken naar de juiste informatie. Zo kunnen zij direct navigeren naar een fysieke locatie of kunnen meteen een order plaatsen.
Met de extensie mogelijkheid wordt relevante content getoond op basis van fysieke locatie en wordt de doeltrechter voor mobiele bezoekers ingekort met als gevolg dat er meer kwalitatieve bezoeken vanuit AdWords naar de website komen die sneller over gaan tot actie. Hierdoor zal de CTR stijgen en de kans op conversie toenemen!

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×