Blog
Expanded Text Ads
Cindy-HoomansCindy HoomansOnline marketeer
Online marketing3 oktober 2016

Google maakt AdWords advertenties 50% groter met Expanded Text Ads

Google Adwords

In februari was het nieuws dat Google de zoekresultaten had veranderd van drie advertenties bovenaan naar vier. En nu komt de zoekgigant opnieuw met een update: Expanded Text Ads. Oftewel de grootte van de tekstadvertenties. Als adverteerder heb je straks bijna 50% meer ruimte tot je beschikking om je advertentie op te maken. Opnieuw heeft dit gevolgen voor organische resultaten en ook voor jou als adverteerder.

Het proces bevindt zich nu nog in de testfase. De verwachting is dat het in het derde kwartaal van dit jaar uitgerold gaat worden voor alle advertenties (boven en onder de vouw) en voor alle apparaten.

Huidige vs nieuwe AdWords (Expanded Text Ads)

Wat gaat er precies veranderen? We leggen de opbouw van de huidige AdWords even naast de Expanded Text Ads (ETA). Momenteel ziet het format van een AdWords tekstadvertentie er in Nederland als volgt uit:

  • Kop: 25 tekens
  • Beschrijvingsregel 1: 35 tekens
  • Beschrijvingsregel 2: 35 tekens
  • Zichtbare URL: 35 tekens

Voorbeeld van Expanded Text AdsAls Google alles doorvoert zoals het nu in de bèta zit, dan heb je straks de volgende mogelijkheden:

  • Kop 1: 30 tekens (5 extra tekens)
  • Kop 2: 30 tekens (komt erbij)
  • Beschrijvingsregel: 80 tekens (10 tekens extra in totaal)
  • Beschrijvingsregel 2: komt te vervallen
  • Zichtbare url: de zichtbare url wordt automatisch ingeladen. Daarbij heb je wel twee padvelden om de url aan te vullen. Elk van maximaal 15 tekens.

Mobiel gebruik

De update komt er voor zowel desktop, tablet en mobiel. Maar aangezien de zoekmachine Google steeds meer via mobiel geraadpleegd wordt, richt Google zich ook volledig op die mobiele gebruiker. Zo verwijderde Google in februari al de rechterkolom in de zoekresultaten op desktop om een uniform design te creëren voor alle apparaten. Met de extra ruimte in de ETA kun je als adverteerder die mobiele gebruiker die onderweg is nog beter vertellen wat jij voor ze kan betekenen, nog voor dat ze je site bezoeken.

Extra regel, extra ruimte, hogere CTR

De extra regel in de titel geeft je als adverteerder letterlijk en figuurlijk meer de ruimte om de kwaliteitsscore te verbeteren. Je kunt meer vertellen en dus relevanter zijn. Zeker een uitkomst als je lange zoektermen wilt gebruiken. En dat je relevanter kunt zijn zal dan zeker invloed hebben op de click-through rate (CTR), oftewel: de verhouding tussen het aantal keren dat mensen de advertentie hebben bekeken en hoeveel er op is geklikt. Google verwacht zelfs dat adverteerders een stijging van 20% kunnen zien. .

Maar het meer kunnen vertellen betekent ook dat je weer extra creatief moet zijn om de advertentie passend te maken. Om er dus echt effectief gebruik van te maken moet je eigenlijk al een specialist er in zijn. En anders zijn wij die specialist die je natuurlijk kan helpen.

Impact op organische resultaten

Net als de vorige verandering vier in plaats van drie advertenties bovenaan de zoekresultaten – heeft ook de ETA impact op de organische resultaten. De nieuwe Expanded Text Ads drukken de organische resultaten weer net iets verder naar beneden. Straks is SEO optimalisatie nog belangrijker om in de top 3 van de organische zoekresultaten te scoren, in plaats van in de top 5 of top 10.

Vragen over de nieuwe Adwords update? Neem gerust contact op met onze specialisten.

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×