Blog
Autoverzekeringen vergelijken met Google
Online marketing16 januari 2015

Autoverzekeringen en Google: wat heeft dit voor effect op de zoekresultaten?

Na een succesvol project in het Verenigd Koninkrijk is het zeer waarschijnlijk dat Google nu ook in Amerika autoverzekeringen gaat vergelijken. Volgens onderzoeksbureau Forrester bestaat er zelfs de kans dat Google ook zelf autoverzekeringen gaat verkopen. Het is in ieder geval zeker dat, mocht Google inderdaad in de verzekeringen gaan, de zoekresultaten in Google sterk zullen veranderen.

Zoals gezegd is Google al een tijdje bezig met autoverzekeringen: in het Verenigd Koninkrijk bestaat sinds 2012 het Google Compare programma waar Google zelf verschillende autoverzekeringen vergelijkt. Google vergelijkt hierbij natuurlijk alleen de aanbieders die zich bij het Compare project hebben aangesloten. Wanneer nu iemand uit Birmingham op google.co.uk zoekt op car inssurance, zal hij in de resultaten onder de reguliere AdWords een vlak zien dat sterke gelijkenissen vertoont met de ad box. In Nederland kennen we de ad box van de Google Shopping resultaten:
google_adbox_compare
Deze box komt dus boven de organische resultaten te staan, waardoor het voor marketeers een nog grotere uitdaging wordt om websites te laten scoren.

Uit het bericht van Forrester is niet duidelijk geworden wanneer Google zijn activiteiten gaan uitrollen, maar waarschijnlijk zal het niet erg lang gaan duren. Het is dus nu aan de online marketeers van Amerikaanse autoverzekeraars en vergelijkingssites om zich aan te passen aan de (aankomende) nieuwe situatie en hun online strategie te herzien. Ook wij zullen de veranderingen op de voet blijven volgen: wat Google in de VS doet zien we vaak vrij vlot weer terug bij ons in Nederland. Daarnaast verwachten wij dat het niet bij zal blijven bij autoverzekeringen alleen.

Gratis quickscan
Friks is niet meer. Sinds kort zijn wij Junction creative + digital agency. Bekijk hier onze nieuwe website
×