Blog
Zijn jouw Adwords advertenties klaar voor 2017?
Sjaak hummelSjaak HummelLead online marketeer
Online marketing26 februari 2016

De nieuwe realiteit van Google: 4 advertenties bovenaan en geen aan de zijkant

Het is sinds 18 februari 2016 een feit. Gestart in Amerika heeft Google nu wereldwijd de zoekresultaten veranderd van 3 advertenties bovenaan naar 4. Wat er dan ook nog bijkomt is dat de tekstadvertenties aan de zijkant geheel zijn weggehaald. Voor wie heeft deze ontwikkeling gevolgen? Bovendien wat belooft dit voor de toekomst?

Wat verandert er precies?

Google was in december 2015 al bezig met het testen van de 4 advertenties bovenaan op desktop en tablet. Dit is eind februari 2016 wereldwijd definitief geïntroduceerd. De bovenste 4 advertenties worden weergegeven bij zoekwoorden met een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Hierbij kun je denken aan de volgende zoekwoorden:

  • boek bestellen
  • laptop kopen
  • auto kopen Amsterdam

Naast de 4 advertenties bovenaan worden er geen tekstadvertenties meer getoond aan de rechterkant. Of het voor de mobiele zoekresultaten ook gaat veranderen is nog niet duidelijk.
4 advertenties bovenaan

Het betekent niet dat het rechterblok altijd leeg blijft, want de volgende zaken kunnen wel getoond worden:

  • Product listing advertenties (Google Shopping-resultaten)
  • Knowledge graph boxes

4 advertenties bovenaan met product listing ads

Door de 4 advertenties bovenaan wordt er op een gemiddeld laptop beeldscherm dus maar één organisch zoekresultaat getoond. De nummers twee en verder vallen onder de vouw. Dit betekent dat men moet scrollen om organische resultaten te bekijken die lager dan positie één staan.

4 advertenties bovenaan met google maps

Het kan ook voor komen dat Google Maps of Google Afbeeldingen onder de vier advertenties worden getoond. In dat geval zijn er geen organische zoekresultaten boven de vouw te zien.

Wat voor gevolgen heeft dit voor adverteerders?

Adverteerders met een laag budget

Voorheen waren de advertenties aan de zijkant de ideale plaats voor adverteerders met een lager budget. Deze advertenties stonden namelijk hoog in de zoekresultaten, maar hadden wel een lage CPC (lage Costs per Click)
Deze adverteerders moeten nu meestrijden met de 4 advertenties bovenaan. Voor sommigen kan dit echter te duur worden, aangezien de CPC van deze advertenties hoger ligt dan de advertenties die voorheen aan de rechterkant getoond werden. De huidige situatie zou dus nadelig kunnen uitpakken voor adverteerders met een laag budget.

Adverteerders die gaan voor de 4 advertenties bovenaan

Adverteerders die voor de top 4 positie gaan zullen waarschijnlijk rekening moeten houden met een hogere CPC. Dit is typische marktwerking; het aanbod is kleiner, maar de vraag blijft gelijk. Voor adverteerders is het nu van groot belang dat je voor competitieve zoekwoorden relevante advertenties en een relevante landingspagina toont om je kwaliteitsscore hoog te houden en de kosten te minimaliseren.

De toekomst

Google zoekresultaten 2012
Voor de internetwereld is het een foto uit de oude doos, maar deze screenshot komt toch echt nog maar uit 2012. 4 jaar geleden maakte Google nog gebruik van een duidelijk onderscheid tussen organische en betaalde resultaten door advertenties boven aan de pagina een licht gele achtergrond kleur met zich mee te geven waardoor de nadruk meer lag op organische resultaten. Hedendaags ligt de nadruk meer op advertenties, voor Google logisch aangezien het meer geld oplevert. Voor de gebruiksvriendelijkheid van een zoekmachine lijkt dit niet bevorderlijk. Hoe het er in de toekomst precies uit ziet is niet te voorspellen maar met het introduceren van 4 advertenties bovenaan laat Google duidelijk zien welke richting ze opgaan.

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×