Blog
Gebruik jij de beste call-to-action button?
Robert GiezenLead Ontwerper
Ontwerp23 juni 2015

De beste call-to-action button

In een ideale situatie heeft elke pagina op je website een specifiek doel en is deze pagina zorgvuldig ontworpen om dit doel te bereiken. Op een productpagina van je webshop is dit uiteraard het verkopen van een product, maar een doel kan ook een offerte- of contactaanvraag zijn. Een ideaal hulpmiddel om de gebruiker naar het bereiken van het doel te sturen is de call-to-action button; een knop waarmee je een actie kunt uitvoeren. Het principe van zo’n knop is natuurlijk bijzonder simpel en logisch, Maar ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk op de knop drukken is een stuk ingewikkelder. Waar moet een goede call-to-action button aan voldoen?

De knop die altijd werkt

De allerbeste call-to-action button is oranje. Althans dat hoor en lees je vaak. Zelf klanten van ons merken op dat de beste knop oranje moet zijn. Het is ook wel logisch, oranje is een kleur die in veel designs zeker opvalt waardoor er op geklikt gaat worden. Toch is een oranje knop niet de beste call-to-action button voor alle websites. Sterker nog, de beste call-to-action button bestaat helemaal niet. Of een call-to-action button werkt heeft namelijk alles te maken met hoe de knop binnen het design van de website past en wat de relatie met het doel van de pagina is. Een element als kleur is slechts een van de factoren die bijdraagt aan de overtuigingskracht van de call-to-action button.

Onderzoek en design

Om de beste knop te creëren is het dus aan ons, de ontwerpers van de website, om voor elke site die we opleveren weldoordachte beslissingen te nemen op het gebied van de call-to-action button. Uiteraard moet de knop zich onderscheiden van de rest door middel van vorm, positie, en kleur. De knop zal echter wel altijd binnen het totale design meten passen, en daarom is oranje niet altijd de beste kleur. De buttons op chickiesbinkies.nl zijn dan ook niet voor niets zwart met witte letters. Daarnaast is de context en de tekst die in de knop gebruikt wordt net zo belangrijk als de visuele aspecten. Op een vergelijkingssite zal bijvoorbeeld de tekst “bereken mijn voordeel” ongetwijfeld een hogere conversie gaan behalen dan de tekst “ga verder”.

De beste knop voor jouw website

Er zijn dus veel variabelen waar rekening mee moet worden gehouden bij het ontwerpen van een call-to-action button. Dit zorgt er dan ook voor dat de ultieme knop niet bestaat, en dat je niet op psychologische trucjes kunt vertrouwen. Vraag jezelf af wat de bezoeker op je site wil bereiken, hoe hij dit het liefste wil doen, en neem dat als uitgangspunt. Zorgt de knop ervoor dat de gebruiker geholpen wordt zijn doel te bereiken? Dan heb je de beste call-to-action button voor je site te pakken.

Samen de beste cta voor uw site ontwerpen?

Dubbel feest omdat we vandaag naast junction.nl de webshop van Schutrups Exloo hebben gelanceerd! 😎

www.junction.nl is een feit! 💪🏻🥳

Soms heb je drie ingrediënten nodig om iets mooiers te maken. Vanaf april gaan wij samen met in2media en Junction Creative Group verder onder de naam Junction creative + digital agency. Op de hoogte blijven? Volg dan alvast het account van @in2media.live #headstogetherhandstogether #junction

Gezocht! Een Chief Happy Work die zorgt voor een solide personeelsbeleid en bergen positieve energie op de werkvloer. Want zelfs in een organisatie met een structuur die zo plat is als het Nederlandse landschap is een verbindende schakel nodig. Ben jij die veilige haven voor zowel de directie als zeventig enthousiaste professionals? Solliciteer dan snel! Link in bio. #vacature #friksweb #hrvacatures

Het jaarlijks kerstonbijt is weer een feit! Dit keer samen met onze maatjes van @in2media.live ⭐️

Gratis quickscan
Friks is niet meer. Sinds kort zijn wij Junction creative + digital agency. Bekijk hier onze nieuwe website
×