Blog
Sjaak hummelSjaak HummelLead online marketeer
Online marketing28 december 2014

De belangrijkste online marketing trends voor 2015

Friks is een eigenzinnige club enthousiastelingen met een passie voor online, die zich niet makkelijk de les laten lezen en daardoor altijd de grenzen opzoeken en zichzelf blijven uitdagen. Je zou dus zeggen dat we niet zoals iedereen aan het eind van het jaar een blog schrijven waar we terugkijken op 2014 en vooruitkijken naar 2015. Fout! We gaan dat toch doen.

Zoekmachine marketing in 2014

Op het gebied van SEO hebben we in 2014 weer een aantal interessante zaken voorbij zien komen. Denk hierbij aan de Google Adwords Highlight-extensie en de toepassing van dynamische remarketing voor een breder aanbod aan sectoren. De AdWords Highlight-extensie maakt het mogelijk om in een extra regel USP’s en acties toe te voegen aan je AdWords advertenties. We zijn hier mee aan de slag gegaan, hebben de extensie getest bij een aantal advertenties van onze klanten, en zijn bijzonder positief over de resultaten. Zo zagen we bijvoorbeeld bij de advertenties over waterontharders van onze klant Amy Water Systems een stijging in de CTR (doorklikratio) van maar liefst 29,75%! Ook de ontwikkelingen rondom dynamische remarketing stemmen ons zeer tevreden. Zo lieten tests van Google met een aantal organisaties een verdubbeling van het conversiepercentage en een aanzienlijke daling in de kosten per conversie zien.

Ontwikkelingen bij Google

Bovenstaande ontwikkelingen zijn natuurlijk zeer interessant en leveren direct resultaat op, maar er is ook veel gebeurd wat in eerste instantie een stuk minder zichtbaar is. Zo heeft Google met hun Panda Update het zoekalgortime verder aangepast. Met deze vernieuwing richt Google zich op het identificeren van websites met slechte, magere content om uiteindelijk te verhelpen dat dergelijke sites niet goed meer zullen gaan scoren in de rankings. Onze verwachting is dan ook dat het belang van (kwaliteits)content steeds verder zal groeien en de SEO-discipline steeds meer geïntegreerd zal raken met de “algemene” marketing van de organisatie en de techniek die zorgt dat de content op de juiste overtuigende manier wordt getoond. Naast de Panda-update heeft Google ook een nog een andere aanpassing gedaan aan het algoritme: de Penguin-update. Waar de Panda-update zich voornamelijk bezig houdt met content, richt Penguin zich op de kwaliteit van de links die naar je website verwijzen. In het kort houdt deze update in dat een website afgestraft wordt wanneer er veel verwijzende links van slechte kwaliteit aanwezig zijn. Slechte links zijn in de ogen van Google links die bijvoorbeeld door betaling zijn gegenereerd of een ankertekst met veel zoekwoorden bevatten. Met de Penguin-update hoopt Google dat er meer aandacht wordt besteed aan het creëren van unieke content op de eigen website. Wanneer deze content van toegevoegde waarde is voor de bezoeker, zouden kwalitatieve links vanzelf moeten ontstaan.

Benieuwd naar wat de toekomst verder gaat bieden? Lees verder en ontdek de 3 trends die 2015 op het gebied van SEO volgens Friks zal gaan domineren.

Trend 1: Content

Zoals gezegd zal het belang van content (content kan van alles zijn; van tekst tot video) steeds belangrijker worden. Kwalitetscontent leidt namelijk tot een goede gebruikerservaring en toegevoegde waarde, en zorgt ervoor dat de bezoeker enthousiast over je website en bedrijf raakt. Daarbij zorgt kwaliteitscontent ervoor dat een bezoeker eerder geneigd is om deze content ook te delen met anderen, bijvoorbeeld via een Like op Facebook of een link op een persoonlijk blog. Dit zijn voorbeelden van externe links die Google na de Penguin-update graag ziet. Uiteraard kan goede content ook voor mond-tot-mond reclame zorgen, waardoor het effect van unieke en kwalitatief hoogstaande content niet alleen binnen de grenzen van online blijft.
Door het volgen van een goede contentmarketingstrategie wordt je merk idealiter een autoriteit, waardoor Google je ook als zodanig gaat zien en je steeds hoger zal komen in de resultaten van de zoekmachine. Technische specificaties van de website en SEO-technieken zoals keywordanalyse, webanalytics blijven belangrijk, maar zullen steeds meer in dienst staan van content. Een bedrijf dat vast blijft houden aan oudere SEO technieken en denkt dat het genoeg is om het belangrijkste zoekwoord in de title, headers en tekst te zetten zal hier niet meer mee weg komen. Om ook in de toekomst zichtbaar te zijn en te scoren in Google zal een goede contentstrategie nodig zijn.

Trend 2: Mobile-friendly webdesign

Friks houdt voor al haar online marketing klanten de webstatistieken bij. En als we een ding mogen noemen dat erg is opgevallen, dan is het wel de stijging van het aantal mensen dat websites via mobiele apparaten bezoekt. Om deze snel groeiende groep internetgebruikers een zo goed mogelijke ervaring te bieden, vinden wij dat het nodig is dat elke website op elk scherm goed te bekijken is. Eigenlijk loopt Friks al een beetje voor op deze trend; een responsive design is al enige tijd onze standaard. Wat we nu echter zien is dat een website die ook mobiel gemakkelijk te gebruiken is niet enkel meer een luxe is, maar steeds meer een noodzaak wordt. Ook zal het steeds belangrijker worden dat er aan mobiele gebruikers de juiste informatie op de juiste manier wordt getoond. Deze bezoekers vragen namelijk om andere functionaliteiten dan de desktop-gebruikers.

Trend 3: Longtail keyword searches

Het grootste gedeelte van de zoekopdrachten die bij Google gedaan worden bestaan uit meer dan 3 zoekwoorden. Omdat het grootste gedeelte van het totale zoekvolume uit dergelijke zoekopdrachten bestaat, wordt dit dan ook wel eens the longtail genoemd. Het voordeel van longtail keyword searches is dat ze zijn gericht op een specifiek probleem, waardoor de conversie over het algemeen hoger zal zijn. Wanneer iemand zoekt op internet marketing partner in Leeuwarden dan is het veel duidelijker welk probleem er opgelost moet worden dan wanneer iemand de brede (short-tail) zoekterm internet marketing gebruikt. Nu zijn de kansen die deze zoekopdrachten bieden al even bekend en wij zijn hier dan ook al een tijdje mee aan de slag. Waarom nemen we longtail keyword searches dan op in dit overzicht? Dat heeft alles te maken met het vorige punt: het groeiende belang van mobiel. Mobiele bezoekers gebruiken een website niet alleen op hun eigen manier, ook hun (zoek)gedrag is anders. Zo zoeken zij content op verschillende plaatsen, tijdstippen, en gericht op specifieke taken die zij direct willen uitvoeren. Ook het spraakgestuurd zoeken zal voor steeds specifiekere zoekopdrachten gaan zorgen. Sowieso verwachten we dat de communicatie met de zoekmachine van Google steeds menselijker gaat worden. De ontwikkelingen rond het semantische web en Google’s Hummingbird algoritme zorgen er in ieder geval voor dat de zoekmachine al een stukje beter begrijpt wat je daadwerkelijk zoekt.

Op naar 2015

Door alle ontwikkelingen zal SEO steeds meer multidisciplinair worden en werken vanuit een online strategie wordt leidend. Friks werkt echter al sinds de oprichting, nu vijf jaar geleden, vanuit strategie. Toen al vonden we dat je alleen vanuit een gezamenlijke strategie gericht kon werken aan de inhoud en online marketing moest integreren in de totale marketingmix. Dus zowel met de focus op online als offline. Met deze visie gaan wij dan ook in 2015 verder om onze klanten te voorzien van conversie, leads, omzet, en rendement.

Weten wat Friks in 2015 voor u kan betekenen?

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×