Blog
Gerichter adverteren?
Sjaak hummelSjaak HummelLead online marketeer
Online marketing29 september 2015

Gerichter adverteren met Google Customer Match

Google laat bedrijven gerichter adverteren na het uploaden van hun e-maillijsten. De nieuwe dienst genaamd Customer Match laat adverteerders e-mail lijsten (first-party data) uploaden in AdWords om zo rechtstreeks aan hun eigen klanten advertenties te kunnen richten. 

Customer Match

Customer Match laat adverteerders biedingen en advertenties op maat maken voor eigen e-mail lijsten. Adverteerders kunnen hun e-mail lijsten handmatig toevoegen of via de API van AdWords. E-mailadressen worden daarna gematcht met de database van Google haar login adressen, tot slot worden de adressen geanonimiseerd.

De mogelijkheid om biedingen en advertenties op eigen data toe te passen in de zoekresultaten kan een stuk krachtiger uitpakken dan op basis van het gedrag op uw website. Adverteren op browser gedrag is een behoorlijk ruwe vorm van adverteren. De mogelijkheid om gebruik te maken van eigen data brengt nieuwe voordelen met zich mee. De adverteerder kan een stap terug in de tijd nemen en segmenteren op de klantgroepen die hij wil targetten voor een specifieke campagne.

Dit kan een groot voordeel zijn, want 70% van online consumenten hecht waarde aan de kwaliteit, timing en relevantie van de boodschap dat uw merk uitdraagt (Bron: Google/Ipsos, “Consumers in the Micro-Moment,” Maart 2015). Dit draagt bij aan de merkbeleving en waardeperceptie van uw merk.

Engagement

Voor uw vaste klanten met een hoge waarde voor uw merk is Customer Match een perfect product, gemaakt om uw klanten dichtbij uw merk of bedrijf te houden via Google Search, Youtube en Gmail. Google geeft zelf een voorbeeld aan de hand van iemand die zoekt naar ‘non-stop vluchten naar new york’ op google.com:

Voorbeeld
Stel u heeft een bedrijf in de reisbranche. U kunt nu mensen bereiken die via uw loyaliteitsprogramma hun volgende reis aan het plannen zijn. Bijvoorbeeld, wanneer deze loyale klanten aan het zoeken zijn naar ‘non-stop vlucht naar New York’ op Google, kunt u hun relevante advertenties tonen om hun te inspireren voor hun volgende reis. Deze advertenties kunnen op elk apparaat vertoond worden in hun zoekresultaten, YouTube resultaten of in hun Gmail.

Met Customer Match kunnen ook “Soortgelijke Groepen” gecreëerd worden om nieuwe klanten te targetten die mogelijk geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten. In het bovenstaande geval kan Google dan via Customer Match aan de hand van uw huidige lijst, nieuwe potentiële klanten vinden die dezelfde interesses en eigenschappen hebben als uw huidige lijst.

Timing

Met Customer Match is uw merk op het juiste moment op de juiste plaats, wanneer uw klant het meest ontvankelijk is. Google kan u helpen om uw meest waardevolle klanten te prikkelen en uit te breiden naar grotere aantallen. Customer Match zal de in de komende weken beschikbaar zijn voor alle adverteerders die gebruik maken van Google AdWords.

Hulp bij uw AdWords account? Kom een kop koffie drinken om de mogelijkheden te bespreken.

BREAKING NEWS: Per 1 januari 2019 gaan @junction.nl, @in2media.live en @friksweb samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. 🎉 Meer info? Link in bio. #friksweb

NEW WORK: www.deunsk.nl 😁 @_delangejeroen_

BREAKING NEWS! Het redesign van Sanjesfertier staat online 💪🏻. Lees alles over de case op onze website. De link vind je in onze Bio. #friksweb #webdesign #bedrijfsfotografie

Die keer toen @jochem1979 op vrijdagmiddag Anne Hazes en Ricky ‘Genot’ uitnodigde 😁🎉 #workhardplayhard #friksweb #vrijmibo #tb

25 portretten voor @teamfrysk 📸 Laat het schaatsseizoen maar komen! 💪🏻 #portretphotography #elfstedenhal #smile #friksweb

Gratis quickscan
Hoe presteert jouw website? Klik hier voor een gratis Quickscan!
×